Rabu, 8 Disember 2010

Jangan Minta Lagi....

* Yg ini pula tinggal menetap pula kat Pasar Besar..Sering kelihatan berbaring dilaluan pejalan kaki jejantas KK Plaza-Pasar Besar. Selalu tidur dalam keadaan sangat2 kotor dgn kencingnya dan segala macam....MABUK! So, kenapa nak kasihan kan org mcm nie...

Terpanggil untuk turut sama menilai keadaan yang makin ketara berlaku dipersekitaran Bandar raya Kota Kinabalu ini kerana mata ini telah mulai sakit melihat semuanya yang pada mulanya tidak begitu ketara. Apa yang saya cuba bangkitkan disini adalah pertambahan jumlah pengemis dibandar ini. Sehinggakan ada seorang pengemis yang saya telah melihat beliau masih setia dengan karektornya sejak pertama kali saya sampai di KK ini sekitar 3 tahun lepas.

Bukanlah untuk menafikan bahawa tuntutan hidup dikota raya yang sedang membangun pesat ini memerlukan insan2 yang benar mampu berdepan dengan cabaran sahaja yang mampu meneruskan pernafasan mereka disini. Cabaran kewangan, cabaran sosial yang paling utama ini lah mungkin menjadi factor pertambahan kepada jumlah pengemis ini. Paling tidak pun, mungkin menjadi satu petanda baik yang menunjukkan bahawa orang awam disekitar KK ini sangat2 bermurah hati sehinggakan “industru pengemis” ini menjadi sangat laris dan menyediakan banyak peluang lagi kepada sesiaoa lagi yang inigin hidup dalam ehsan orang dan mati pula dalam ketentuan alam..Alangkah indahnya hidup mereka kan…

Lumpuh benar kelihatan KK ini bila melihat kemiskinan ini berlaku didepan mata. Mujurlah “tukang minta” ini bukan lah terdiri daripada golongan rakyat tempatan yang telah mendakwa mereka penduduk asal negeri kaya ini. Golongan peminta ini kebanyakannya terdiri daripada orang2 yang bukan ASLI SABAH. Tetapi, yang menghairankan saya ialah kebanyakan daripada mereka juga terdiri daripada golongan peniaga di Bandar raya ini dan menjadi penggerak utama kepada kegiatan ekonomi dipusat Bandar. Siapa yang mahu menafikan?? Saya tiada masalah dengan hal itu. Sudah jelas yang ini adalah kelemahan rakyat tempatan yang tidak pandai merebut peluang, memilih pekerjaan dan sikap angkuh terhadap masyarakat PATI!

Ada dikalangan pengemis ini juga adalah yang sempurna fizikalnya! Apalah susahnya sangat untuk bekerja mencari duit hasil titik peluh sendiri. Kerja lah dimana-mana saja yang mampu memberikan kamu pekerjaan dan pendapatan yang cukup untuk sesuap nasi sehari dua. Jangan bawa anak-anak kamu untuk mengemis bersama! Jangan juga jaja kecacatan kamu bersama dengan cop MOHON SIMPATI yang seolah-olah terpampang didahi kamu! Bukan teguran menghina..Cuma saya ingin melihat keadilan berlaku dalam kehidupan ini..

Rasanya, mana2 jabatan atau agensi kerajaan yang terlibat perlu mengambil tindakan atas apa yang telah berlaku ini. Kita tidak mahulah yang KK ini membangun bersama mereka yang hanya menumpang kapal yang ingin belayar secara percumanya tanpa membantu bersama melayarkannya. Salah satu caranya adalah dengan menempatkan semua kutu rayau atau pengemis ini (yang terdiri daripada PATI) dipusat-pusat tahanan untuk dihantar ke tempat asal mereka. Pusat-pusat tahanan ini akan membekalkan mereka makanan dan tempat tinggal sementara mereka dihantar pulang ke tempat asal. Rasanya pihak berkuasa tidak perlu lah nak pi tangkap2 orang yang shopping2 di Centre Point tue..yang pengemis-pengemis ini sudah pasti tidak lagi mampu melarikan diri. Bawa saja mereka, demi kebaikan mereka dan juga kebaikan kita.

Terangkan lah bahawa negeri ini telah dikatakan paling miskin dalam negara, tapi jangan pula kita mengiyakannya sehinggakan terbukti sejelasnya yang kita sememangnya MISKIN! Kita masih lagi mampu mengubahnya..

2 ulasan:

  1. huhu mgkin tlambat sda sy baca ni..tapi yes. sy stuju dgn ko; pengemis2 ni kadang2 ada yg memaksa bagi duit (terutama budak2) bayangkan pa impression org luar terhadap Sabah, KK khususnya. :)

    BalasPadam